God heeft de tijd (2) eeuwigheid in het oude testament 115280

"Eeuwig" heeft in de theologie de betekenis gekregen van eindeloos. Als het om iets moois gaat, zoals 'eeuwig leven' is dat natuurlijk fantastisch nieuws. Maar als je kijkt naar zo'n akelige middeleeuwse afbeelding van de hel, om maar eens iets te noemen, en je bedenkt dat iemand om wie je veel geeft daar eindeloos zou moeten verblijven, dan wordt het toch heel heel ander verhaal.

Hoe zit het nu eigenlijk precies met de bijbels/joodse wortels van de zogenaamde eeuwigheid?

Het woord eeuwig of eeuwigheid kom je in de Bijbel behoorlijk veel tegen. In het oude testament gaat het dan om het Hebreeuwse woord olam. In het nieuwe testament om het Griekse woord aioon.

Excuus voor alle mensen die houden van een spannend verhaal (hier hoor ik zelf ook bij!) maar we moeten terug naar de roots van deze woorden. Laten we beginnen bij het begin: Olam.

Hoe lezen Joden dit woord olam?

Jeff A. Benner (van het Ancient Hebrew Research Centre) legt uit wat olam voor de oude Hebreeërs betekent:

"Het Hebreeuwse woord olam betekent in de verre toekomst. Als je in de verre toekomst kijkt is het moeilijk om details waar te nemen en wat voorbij de horizon ligt kun je niet zien. Dit concept is de olam. Het woord olam wordt ook gebruikt voor tijd als het gaat om het verre verleden of de verre toekomst, als een tijd die moeilijk te kennen of te ontwaren is. Olam wordt regelmatig vertaald met eeuwigheid of voor altijd, maar in de Engelse taal (ook in de Nederlandse taal) wordt dit ten onrechte opgevat te betekenen een vaste spanwijdte van tijd die nooit eindigt. In de Hebreeuwse geest betekent het eenvoudigweg dat wat zich aan of over de horizon bevind, een erg verre tijd. Een gebruikelijke uitdrukking in het Hebreeuws is 'l olam va'ed' dit wordt meestal vertaald met: voor eeuwig en eeuwig, maar in het Hebreeuws betekent het 'tot de verre horizon en opnieuw', wat wil zeggen: een erg verre tijd en zelfs nog verder'. Deze uitdrukking wordt gebruikt om de gedachte van een erg ver verleden of een erg verre toekomst vorm te geven".

Voor ons belangrijk om vast te stellen dat het erop lijkt dat binnen de Joodse gedachte over olam er geen ruimte is voor het theologische abstracte begrip 'eindeloos'. We kijken nog naar een belangrijk Messiaans geluid over 'olam', Dr. Arnold Fruchtenbaum.

(wordt vervolgd)

 

Meer artikelen...