21-10-2005
Duration:56 mins 42 secs
Views:930
We komen de tweede dood tegen in Openbaring 20, 21 en 22. Ook wel de poel van vuur en zwavel genoemd en schrikbeeld in de voorstellingen, die schrijvers en schilders ons hebben gegeven. Na de eerste dood en de (tweede) opstanding spreekt de Bijbel over het gericht voor de grote witte troon, waarbij een ieder die niet in het boek van het leven blijkt te staan in de poel van vuur en zwavel wordt gegooid. Het definitieve einde? Pijniging voor altijd en altijd? Een goede tip om de Bijbel te verstaan is: altijd doorlezen na een oordeel. Gods genade blijkt juist ook uit Zijn oordelen en gerichten! Dan klinkt de stem van Hem die op de troon zit en zegt: "zie ik maak (tegenwoordige tijd!) alles nieuw"!
16-09-2005
Duration:54 mins 41 secs
Views:1007
Een belangrijke sleutel tot het verstaan van het plan van God blijken de bijbelse begrippen olam en aioon te zijn. Vaak door eeuwigheid vertaald in onze NBV-vertaling en door velen verstaan als “altijd durend” of “zonder begin en eind”. De Bijbel spreekt echter van eeuwigheden en blijkt lange tijdsperiode met een begin en een eind aan te duiden. Bijzonder om te ontdekken dat ook het bijvoeglijk naamwoord aionisch (eeuwig) daarmee geen “eindeloos” betekent, maar betrekking heeft op de aioon; de eeuw betreffend. En dan komen natuurlijk de vragen: welke aionen zijn er dan in Gods Plan en wat betekent dan eeuwige straf en eeuwig leven?
20-05-2005
Duration:1 hr 19 mins 28 secs
Views:1068
God's oordeel heeft een doel, namelijk redding! Een nooit ophoudende straf mist ieder doel en is daarmee een zeer onbijbelse gedachte. Eeuwige oordelen in de bijbel kennen een einde, namelijk als God tot zijn doel gekomen is. De bijbel geeft hier duidelijke voorbeelden van zoals het eeuwig oordeel over Sodom en Gomorra. Hét eeuwig oordeel is verschrikkelijk maar dus niet zonder hoop. God komt tot zijn doel met een ieder van ons: opdat alle knie zich zal buigen en van harte belijden God is Heer.
28-04-2005
Duration:55 mins 56 secs
Views:939
De bijbel is helder: God is liefde. Maar...denken we dan vaak; Hij is toch ook rechtvaardig?! Alsof er een tegenstelling bestaat en God eigenlijk twee kanten heeft. God is dan wel liefde voor wie Hem liefhebben, maar rechtvaardig voor diegenen die Hem niet zien zitten? En rechtvaardig is dan zoiets als justitie die misdadigers wel móet straffen. Maar dan kennen we het bijbelse begrip rechtvaardigheid nog niet! Een rechtvaardige in de bijbel is iemand die meer doet dan het gewone, zelfs meer dan hij heeft beloofd. Vandaar dat David na zijn zonde een beroep doet op God's rechtvaardigheid. Paulus stelt zelfs dat uit het evangelie Gods rechtvaardigheid blijkt, terwijl u en ik toch woorden als "genade" of "liefde" op die plaats hadden ingevuld...
06-04-2005
Duration:1 hr 15 mins 57 secs
Views:871
Genade is om niet, zo stelt de bijbel. Dat houdt in: géén ruimte voor doe-het-zelvers als het om geloven gaat. En dat is lastig. We zijn er immers mee opgevoed: "voor wat, hoort wat". Maar de bijbel maakt duidelijk dat bij God er niets tegenover kán staan van onze kant. Het is puur genade, "opdat niemand zou roemen". Is genade dan zo goedkoop? Nee, het heeft immers onze Heer Jezus Christus het leven gekost. Genade is dodelijk, dodelijk voor onze vrees dat we tekort zouden schieten...
17-03-2005
Duration:1 hr 3 mins
Views:996
We worden vanuit de bijbel aangespoord om te bidden. Maar wat is het nut van bidden? Krijgen we waar we om vragen? Hij weet toch al wat we willen vragen? Bidden blijkt vooral danken te zijn en dat hebben we meer nodig dan we denken!
26-11-2004
Duration:1 hr 0 mins 26 secs
Views:993
Evangelie betekent ‘goed nieuws’. Maar hoe kun je daar blij mee zijn als het om een geheimenis gaat, dat eeuwenlang verborgen is gebleven? Paulus was de eerste die dat goede nieuws te horen kreeg – notabene uit de mond van de Here Jezus Zelf. Hij kreeg de specifieke opdracht om dit evangelie aan de heidenen te verkondigen. En dat is nog steeds Goed Nieuws!
12-11-2004
Duration:58 mins 26 secs
Views:1033
In christelijke kringen komen verschillende Godsbeelden voor, die allemaal gebaseerd zijn op 'eigen' bijbelteksten. Je hebt het Calvinistische godsbeeld dat zich vooral richt op de almacht van God en Zijn verkiezend voornemen. Het Arminiaanse godsbeeld legt de nadruk op Gods liefde voor alle mensen en Zijn wil om iedereen te behouden. Maar… als God echt ieder mens wil behouden én Hij is almachtig in Zijn wil, hoe kunnen mensen dan voor altijd verloren gaan?? Dit lijkt niet met elkaar te kloppen! In deze studie wordt het op een rijtje en in perspectief gezet.
22-10-2004
Duration:57 mins 7 secs
Views:982
Wat kun je leren van Israël over het karakter van God? Waarom koos God Israël uit? Is het mislukt? Is God nog steeds trouw aan Israël? Hoe kunnen we door Israël God beter leren kennen? Dit en andere belangrijke vragen komen in deze bijbelstudie aan bod.
Powered by: truthengaged